Rosa sløyfe-bukett

Rekordstort Rosa sløyfe-bidrag fra Mester Grønn

Hele 4,7 millioner kroner blir overført til kreftforskning fra Årets Rosa sløyfe-aksjon i Mester Grønn.

- Det utrolig gode resultatet er en økning på ca. 40 % fra 2019, og et bevis på en oppslutning både fra medarbeidere og kunder som vi aldri tidligere har sett, sier administrerende direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad.

Mester Grønn har gjennom de siste 11 årene samlet inn godt over 20 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen, ved å selge spesiallagde buketter, roser og andre produkter som pins, epledrikk, sjokoladekuler, telys og miljønett i sine butikker. Kundene har også kunnet gi ekstra bidrag til aksjonen når de handler.

I 2020 har givergleden vært større enn noensinne. I løpet av kampanjeperioden i oktober solgte Mester Grønn Rosa sløyfe-produkter for hele 4,7 millioner kroner. 

Adm.dir. Erling Ølstad

Erling Ølstad viser stolt fram årets bukett som både har støttet Rosa sløyfe-aksjonen og Fairtrade prosjekter.

- Fantastisk innsats av kunder og ansatte

Erling Ølstad, er stolt over innsatsen fra Mester Grønns ansatte og kunder over hele landet.

- De fleste kjenner noen som har vært rammet av kreft, og vet hvor tøft det kan være. Da er blomster en fin måte å vise omsorg på, og gjennom å kjøpe produkter ta aktiv del i å bidra i kampen mot sykdommen.

Ølstad tror korona-pandemien som har preget Norge siden mars også har bidratt til Mester Grønn sitt rekordsalg av Rosa sløyfe-produkter.

- Jeg tror den spesielle situasjonen vi er inne i akkurat nå har ført til at folk har blitt ekstra opptatt av å ta vare på hverandre. Vi ser at mange kjøper blomster fordi de skaper positiv stemning, nytt liv og gir folk et lite pusterom i en hverdag som ellers har vært preget av dårlige nyheter.

- Mange kunder likte også årets Rosa sløyfe-pin, som hadde et flott design og lyste opp i høstmørket, på lik linje med årets Rosa sløyfe-bukett som også var mer fargerik og livlig!

Årets bukett var også Fairtrade sertifisert, det betyr at 10 % av innkjøpsverdien på blomstene går tilbake til utviklingstiltak i området hvor farmene er lokalisert. I praksis vil det si at mange helsestasjoner blir drevet av pengene som kommer fra blomstersalget. Mennesker som tidligere ikke har hatt mulighet til verken å oppdage eller behandle kreft, har gjennom Fairtrade finansieringen fått nytt håp!

- Mester Grønn sin visjon er å skape glede. Jeg blir derfor ekstra stolt etter å ha snakket med kvinner som har blitt friske etter kreftbehandling på farmene i Kenya, fordi vi har solgt og våre kunder har valgt Fairtrade blomster. Da leverer vi på Mester Grønn sin visjon, avslutter han.    

Marit Sophie Egge

Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe, sier midlene kommer svært godt med for å utvikle en mer persontilpasset kreftbehandling.

- Livsviktig støtte for å utvikle mer treffsikker kreftbehandling

Aksjonsleder for Rosa sløyfe, Marit Sophie Egge, er imponert over giverviljen til Mester Grønns kunder og ansatte.

- Vi i Kreftforeningen og Brystkreftforeningen er nesten målløse og svært takknemlige for dette fantastiske bidraget fra Mester Grønns kunder. Det er helt utrolig hvordan Mester Grønn har klart å øke bidraget til aksjonen fra i fjor! Dette er ikke minst takket være nær 1400 engasjerte ansatte som er flotte ambassadører for Rosa sløyfe og for Mester Grønn.

Egge sier midlene kommer svært godt med for å utvikle en mer persontilpasset kreftbehandling. 

Takket være det fantastiske bidraget vil norske brystkreftforskere få livsviktig støtte på veien mot å finne en mer skånsom og treffsikker brystkreftbehandling. Årets Rosa sløyfe-aksjon ble annerledes på grunn av koronapandemien. For oss betyr denne støtten mer enn noen gang, sier hun.

Vi anbefaler å lese