Rosa sløyfe-bukett

Årets Rosa sløyfe-bidrag fra Mester Grønn

Hele 4,1 millioner kroner blir overført til årets Rosa sløyfe-aksjon fra Mester Grønn. Siden samarbeidet startet i 2009 har Mester Grønn bidratt med totalt 29,4 millioner til brystkreftforskning.

– Det utrolig gode resultatet er igjen et bevis på hvor sterkt Rosa sløyfe-engasjementet er både i befolkningen og hos Mester Grønn ansatte. Dette er en aksjon som våre kunder og medarbeidere setter stor pris på og ser frem til hvert år. Vi kjenner alle noen som er rammet eller berørt av kreft. Derfor blir det en ekstra viktig aktivitet, fordi vi vet at forskning er løsningen, sier blomsterhandler Erling J. Ølstad.

Adm.dir. Erling Ølstad

Erling Ølstad viser stolt fram årets bukett som både har støttet Rosa sløyfe-aksjonen og Fairtrade prosjekter.

Med langrennsjentene på laget

Mester Grønn er sponsor for kvinnelandslaget i langrenn og hovedpartner for Rosa sløyfe-aksjonen. Langrennsjentene med Therese Johaug, Ingvild Flugstad Østberg, Tiril Udnes Weng og Helene Marie Fossesholm i spissen, har bidratt til å skape oppmerksomhet om årets tema og til å fronte Rosa sløyfe-buketten. Buketten har også i år vært veldig populær, og har vært en bestselger i tillegg til Kreftforeningens Rosa sløyfe.

Langrennsjentene støtter Rosa sløyfe-aksjonen

Tiril Udnes Weng, Therese Johaug, Helene Marie Fossesholm og Ingvild Flugstad Østberg er glade for å ha bidratt til årets gode resultat.

Bidrag og glede på tvers av kontinenter

Buketten har ikke bare gitt en andel av salgsbeløpet til Rosa sløyfe, men alle blomstene har vært Fairtrade-sertifiserte. Dermed tilfaller også 10% av innkjøpsprisen på blomstene til sosiale prosjekter i lokalsamfunnet der farmene ligger. En stor andel av pengene går til helse og skole, og utgjør en stor forskjell for mange.

– Det å dele glede og gode resultater på tvers av kontinentene betyr også mye for alle medarbeiderne i Mester Grønn, som sammen med langrennsjentene er stolte av de resultatene kjeden leverer, sier Ølstad.

Årets kampanjetema har vært tidlig oppdagelse

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Aksjonsleder Marit Sophie Egge sier forskning på brystkreft er viktig for at flere kan overleve og at flest mulig får best mulig livskvalitet etter behandling.

– I år har aksjonen satt søkelys på tidlig oppdagelse fordi det redder liv. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. Et urovekkende lavt antall brystkrefttilfeller ble oppdaget i fjor, og vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose fremover på grunn av pandemien. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor, sier hun.

– Vi er utrolig takknemlige for alle som kjøper Rosa sløyfe-buketten hvert år. At Mester Grønn har bidratt med 4,1 millioner til årets aksjon, og til sammen 29,4 millioner siden samarbeidet vårt startet i 2009, er helt fantastisk. Pengene som samles inn har hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier hun.

Marit Sophie Egge

Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe, sier midlene kommer svært godt med.

Vi anbefaler å lese