Torunn Rønniksen med årets Rosa sløyfe-bukett

Rosa sløyfe-buketten betyr så mye for alle som er rammet av brystkreft

Hvert år kjøper Torunn en Rosa sløyfe-bukett hos Mester Grønn. For henne har blomstene en helt spesiell mening.

-Se på de fine høstfargene i blomstene! Torunn Rønniksen har tatt turen til sin lokale Mester Grønn-butikk for å kjøpe den årlige Rosa sløyfe-buketten, slik hun har gjort hver oktober siden 2009.

Hun begynte å kjøpe blomstene etter at flere av hennes nærmeste ble rammet av brystkreft. – Jeg har folk i nær familie som har hatt denne sykdommen, og har sett på nært hold hvor stygg den er. Jeg har også hatt venner som har hatt brystkreft og kommet seg gjennom det, men det er en lang og vond kamp.

– Skal vi få bukt med dette, trenger vi mer penger til forskning. Jeg ønsker derfor å gjøre alt jeg kan for at andre ikke skal oppleve det samme, sier hun.

Se film fra Torunn sitt besøk i butikken

Fairtrade-merkede blomster i høstens farger

Innkjøper i Mester Grønn, Hanne Lulu Holst, sier de valgte å tenke annerledes enn tidligere år da de valgte ut blomstene til årets bukett. – I år har vi ikke bare rosa blomster, men vi har også lagt til noen oransje og lilla toner i buketten. Det er fine høstfarger og vi tror mange kunder vil sette pris på dette. – Alle blomstene er også Fairtrade-merkede. Det betyr at de tilfredsstiller kravene til bl.a. trygge arbeidsforhold og miljøvennlig produksjon, og gir årets Rosa sløyfe-bukett ekstra mening, sier hun.

Hanne Lulu Holst med årets Rosa sløyfe-bukett

Innkjøper Hanne Lulu Holst er svært stolt over at Mester Grønn sitt salg av Rosa sløyfe-buketter og andre produkter har samlet inn over 20 millioner kroner til kampen mot brystkreft. Foto: JCP PRAD

Årets kampanjetema er persontilpasset kreftbehandling

Pengene fra Rosa sløyfe-aksjonen går i år til forskning på persontilpasset kreftbehandling. Aksjonsleder Marit Sophie Egge sier slik forskning er viktig for å unngå at kreftpasienter opplever senskader.

– Selv om mange flere brystkreftpasienter enn før blir friske, får mange senskader. Det får de fordi behandlingen ikke var helt tilpasset dem. Derfor er det viktig å forske på hvordan vi kan gjøre brystkreftbehandlingen bedre for hver pasient, sier hun.

Marit Sophie tror en av grunnene til at Rosa sløyfe-buketten har slått så bra an, er at mange nordmenn har opplevd brystkreft på nært hold, slik som Torunn. – Alle kvinner som blir rammet har pårørende; det kan være venner, familie, kollegaer eller naboer. Og når noen vi kjenner og er glad i rammes av alvorlig sykdom, så ønsker vi å bidra. Blomster er en flott måte å vise omsorg på, kanskje særlig når ord ikke strekker til.

– Vi er utrolig takknemlige for alle som kjøper Rosa sløyfe-buketten hvert år. 20 millioner til brystkreftforskning er et fantastisk tall. Pengene som samles inn har hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier hun.

Marit Sophie Egge er aksjonsleder for Rosa sløyfe

Marit Sophie Egge er aksjonsleder for Rosa sløyfe. Foto: JCP PRAD

Les mer om Rosa sløyfe-aksjonen