Torunn Rønniksen med årets Rosa sløyfe-bukett

Rosa sløyfe-buketten betyr så mye for alle som er rammet av brystkreft

Hvert år kjøper Torunn en Rosa sløyfe-bukett hos Mester Grønn. For henne har blomstene en helt spesiell mening.

– Se på de fine høstfargene i blomstene! Torunn Rønniksen har tatt turen til sin lokale Mester Grønn-butikk for å kjøpe den årlige Rosa sløyfe-buketten, slik hun har gjort hver oktober siden 2009.

Hun begynte å kjøpe blomstene etter at flere av hennes nærmeste ble rammet av brystkreft. – Jeg har folk i nær familie som har hatt denne sykdommen, og har sett på nært hold hvor stygg den er. Jeg har også hatt venner som har hatt brystkreft og kommet seg gjennom det, men det er en lang og vond kamp.

– Skal vi få bukt med dette, trenger vi mer penger til forskning. Jeg ønsker derfor å gjøre alt jeg kan for at andre ikke skal oppleve det samme, sier hun.

Se film fra Torunn sitt besøk i butikken


Fairtrade-merkede blomster i høstens farger

Innkjøper i Mester Grønn, Hanne Lulu Holst, sier at fjorårets fargerike bukett ble en stor suksess. – I år har vi derfor valgt å beholde kombinasjonen med rosa, oransje og lilla toner i buketten. Det er fine høstfarger som vi har sett at kundene setter pris på. – Alle blomstene er også Fairtrade-merkede. Det betyr at de tilfredsstiller kravene til bl.a. trygge arbeidsforhold og miljøvennlig produksjon, og gir Rosa sløyfe-buketten ekstra mening, sier hun.

Hanne Lulu Holst med årets Rosa sløyfe-bukett

Innkjøper Hanne Lulu Holst er svært stolt over at Mester Grønn sitt salg av Rosa sløyfe-buketter og andre produkter har samlet inn over 25 millioner kroner til kampen mot brystkreft. Foto: JCP PRAD

Årets kampanjetema er tidlig oppdagelse

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Aksjonsleder Marit Sophie Egge sier forskning på brystkreft er viktig for at flere kan overleve og at flest mulig får best mulig livskvalitet etter behandling.

– I år setter aksjonen søkelys på tidlig oppdagelse fordi det redder liv. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. Et urovekkende lavt antall brystkrefttilfeller ble oppdaget i fjor, og vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose fremover på grunn av pandemien. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor, sier hun. 

Marit Sophie tror en av grunnene til at Rosa sløyfe-buketten har slått så bra an, er at mange nordmenn har opplevd brystkreft på nært hold, slik som Torunn. – Alle kvinner som blir rammet har pårørende; det kan være venner, familie, kollegaer eller naboer. Og når noen vi kjenner og er glad i rammes av alvorlig sykdom, så ønsker vi å bidra. Blomster er en flott måte å vise omsorg på, kanskje særlig når ord ikke strekker til. Og kanskje kan Rosa sløyfe-buketten, sammen med årets Rosa sløyfe også være en viktig påminner om å huske og kjenne etter. 

– Vi er utrolig takknemlige for alle som kjøper Rosa sløyfe-buketten hvert år. 25 millioner til brystkreftforskning er et fantastisk tall. Pengene som samles inn har hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier hun.

Marit Sophie Egge er aksjonsleder for Rosa sløyfe

Marit Sophie Egge er aksjonsleder for Rosa sløyfe. Foto: JCP PRAD

Les mer om Rosa sløyfe-aksjonen